김건수
Kim Gunsoo
1.
Another Stone and Stone_Silver Stool_01
자연석, PLA, 레진, 은도금
natural stone, PLA, resin, silver-plated
54×47.7x40cm
2016
2.
Another Stone and Stone_Silver Stool_03
자연석, PLA, 레진, 은도금
natural stone, PLA, resin, silver-plated
52.5×41.5x45cm
2016
3.
Another Stone and Stone_Silver Stool_04
자연석, PLA, 레진, 은도금
natural stone, PLA, resin, silver-plated
50.5×48.5×39.5cm
2016
4.
Another Stone and Stone_Silver Table
자연석, PLA, 레진, 은도금
natural stone, PLA, resin, silver-plated
154x110x40cm
2016
5.
Another Stone and Stone_Silver Stool_02
자연석, PLA, 레진, 은도금
natural stone, PLA, resin, silver-plated
51.8x48x43cm
2016
“3D 프린팅은 ‘현재 동시대를 사는 우리들의 생각을 표현할 방법은 무엇일까?’에 대한 한 가지 답이었으며, 예술적 표현을 위한 하나의 방식이었다.
그 시대를 대표하거나 앞서가는 기술로 예술을 창조하려는 노력은 언제나 추구되어야 하며, 존중받아야 한다.“ – 작가노트 中
김건수는 한국의 자연주의적 정신과 디지털 프로세스를 결합한 아트퍼니처를 연구, 제작하는 작가이다. 그는 한국의 전통적 조형미를 당대의 시대성, 표상과 결합하는 것을 작업의 화두로 삼고 있다. 특히 기계에 대한 관심을 확장해 디지털 기술을 적극 활용하고 있는 작가는 가구 제작의 실용적 측면뿐만 아니라 제작 과정에서의 예술성과 시대성을 동시에 담는 독특한 가치와 방법론을 추구하고 있다. 특히 우리 선조들의 민간신앙의 상징물인 고인돌이나 돌탑 등을 모티브로 한 작품을 3D 프로그램과 스캐너로 설계하고 이를 3D 프린터로 출력하는 일련의 디지털 작업을 진행하고 있다. 이번 전시에서 작가는 원래의 돌과 복제된 변형 오브제를 쌓아 작업하였는데 오래된 돌에서 나오는 무게와 질감을 담아낼 뿐 아니라 고인돌에서 나타나는 무위의 자연주의적 정신과 영원불멸의 사상을 형상화했다.
“3D printing was an answer to the question, ‘How can we express our thoughts in this day and age?’ and a method for artistic expression. Efforts to create art with technology that represents or is ahead of its time must always be pursued and respected.”—excerpt from the artist statement
Kim Gunsoo explores and creates art furniture that combines Korea’s naturalistic spirit with digital processes. He reflects on the traditional aesthetics present in Korean culture and art as well as the contemporary era. Beginning with his long-standing interest in digital devices, an awareness of cyberspace—which emerged with the development of digital technology and computer networks—became an important starting point for his artistic research. This led to a new type of sculptural aesthetics and plastic expansion, adding unique value to his work through a production process that includes not only the practical aspects of furniture but also artistic quality and a sense of the times. The works presented in this exhibition are inspired by folk beliefs that express the naturalistic spirit of Koreans and were created through digital processes using computers, 3D programs, 3D scanners, and 3D printers. By stacking original stones and transforming replica objects, Kim captured the weight and texture of old stones and, in terms of form, embodied the naturalistic spirit of muwijayeon [無爲自然] or “leaving nature as is” and the idea of eternity found in dolmens.
공예로 짓는 집
Crafting the House
2024.9.5-2025.3.9.